Wilma Andersson tror på en bra säsong
Nu är det klart att också Wilma Andersson stannar i Sunnanå under nästa säsong. – Jo, det är klart fastän jag inte har skrivit på än, säger hon när vi stör mitt under Fotbollsgalan. Wilma Andersson har under de två senaste säsongerna tillhört Sunnanås A-trupp och har varit given försvarsspelare i startelvan under den gångna säsongen. – Jag hoppas att det kommer att bli ett bra år kommande säsong. Det är bra och väldigt viktigt att Alexandra Nilsson ska spela. Hon har så mycket rutin. Och det känns väldigt bra med Jenny Svanberg som tränare. – Det har fungerat bra med henne. Träningen för A-laget pågår den här veckan ut. – Vi är helt lediga i december, säger Wilma. Fast för henne blir det inte helt ledigt ändå. – Det går inte att låta bli att träna. Lite måste man hålla på. Så det blir väl besök på gymmet och så har jag träning tre gånger i veckan på fotbollsgymnasiet också. Wilma går sista året på naturlinjen på gymnasiet och tar studenten i vår.
A-lag Damer
4 jan 2017
0kommentarer
Sofia Lindmark till A-truppen
Sofia Lindmark, som tillhört Sunnanås F19-lag de två senaste säsongerna, har i dag lyfts upp till A-truppen. – Jo, jag har skrivit på kontrakt och det är roligt och känns spännande, säger Sofia. – Jag har ju fått vara med och träna med A-truppen lite till och från i år. Jag har även varit uttagen i truppen och fått sitta på bänken och ett par gånger har jag fått spela med A-laget. Men jag har inte spelat jättemycket. Sofia Lindmark säger att det är stor skillnad på träningarna med F19-laget och A-truppen. – Det är ett tuffare tempo och allt går mycket snabbare. Sofia går andra året på gymnasiet och hon läser på Samhällslinjen med inriktning mot beteende. Studier som så småningom kan leda till yrken som socionom eller psykolog. – Det var en tuff säsong för Sunnanå, säger Sofia. Men det känns bra nu. Det är bara att börja om och att köra för fullt. Men jag tycker att det är synd att F19 försvinner. F19 i den nationella serien var ju beroende på att Sunnanå skulle vara kvar i Elitettan. Sofia har mestadels spelat som innermittfältare, men om det blir den positionen under nästa säsong återstår att se. Nu gäller det att träna hårt och komma upp i det tempo som krävs för spel i division 1.
A-lag Damer
4 jan 2017
0kommentarer
Alexandra gör comeback som spelare
Nu är det klart att Alexandra Nilsson fortsätter som assisterande tränare – och spelare – i Sunnanå under nästa säsong. – Jag har inte skrivit på något kontrakt än, men jag har tackat ja till att fortsätta som assisterande tränare till nya huvudtränaren Jenny Svanberg. Men jag kommer också att spela. Jag tror nämligen att jag kommer bidra ännu mer om jag spelar också. Alexandra Nilsson förväntar sig att bli äldst i det kommande Sunnanålaget. Hon har hunnit bli 30 år och har mycket erfarenhet. Hennes fotbolls-CV visar att hon spelat 160 allsvenska matcher och 65 landskamper i olika landslag. Sunnanå var hennes klubbadress 2006-2010. Runt årsskiftet 2010–2011 spelade hon tre och en halv månad i Australien och när hon kom hem gick hon till Umeå IK och spelade där till och med 2013. – Jag kom tillbaka till Sunnanå som assisterande tränare 2014 och då födde jag även min dotter Ebba. Förra året var jag både assisterande tränare och spelare. I år har jag bara varit assisterande tränare, men så har jag också fött min son Love som nu är fyra månader. Som tränare blir det förmodligen så att Alexandra Nilsson får ta ansvar för det defensiva spelet. Alexandra Nilsson fortsätter nästa säsong i Sunnanå som assisterande tränare och spelare. Foto: Ola Theander – Jag har ju inte någon formell tränarutbildning att tala om, men jag har mycket livserfarenhet och rutin. Jag vet hur nivån ligger på spelarna och vet ungefär vilken träningsmängd och träningsintensitet som behövs och klaras av. – 2015 när jag både vara tränare och spelare kom jag underfund om att det har sina svårigheter med de båda rollerna. Men som aktiv spelare kan gå in och visa praktiskt på ett sätt som jag inte kan göra från sidan av planen. – Målet för mig är utveckla spelarna och jag vill få så många som möjligt att nå elitnivå som spelare, säger Alexandra. Den gångna säsongen var turbulent, men Alexandra Nilsson ser potentialen som finns. – Vi vet ju inte än hur truppen ser ut nästa säsong, men det är inte någon tvekan att det finns en stor potential hos de spelare som vi hade i år. Men det finns samtidigt mycket att utveckla och det är ett långsiktigt arbete att bygga upp både spelarna och laget. Alexandra Nilsson är utbildad kulturentreprenör och en viktig del av hennes liv förutom naturligtvis sambon Robert och barnen Ebba och Love är att skapa konst. En ateljé i huset vid Kroksjön ger utrymme för skapande av tavlor, affischer, posters och teckningar. – Jag har hållit på med konst hela tiden. I gymnasiet gick jag estetiska bild, men det var väl i Australien som jag fann grunden till det jag gör nu. Människor endast med ögon och streck till armar. Fast jag gillar att experimentera. Men nästa år får jag kanske tona ner arbetet med konsten lite när jag satsar hårdare på fotbollen, säger hon avslutningsvis.
A-lag Damer
4 jan 2017
0kommentarer
Lisa Sjögren
Lisa Sjögren har skrivit på för Sunnanå för nästa år. Lisa har tränat med A-truppen sedan sommaren 2015 och har i år varit andremålvakt i laget. – Jag har fått stå i mål i en match – bortamatchen mot AIK i höst. Vi förlorade visserligen med 2–1, men jag är ändå nöjd med vad jag gjorde den matchen, säger hon. I år har Lisa varit med på ett landslagsläger på Bosön för F16-landslaget och det har också blivit ett regionläger. Lisa är självklar förstemålvakt i Sunnanås F19-lag. – De små stegen som jag tidigare har tagit i min utveckling har blivit till större steg i år, säger hon och skrattar. – Det känns bra och kul och naturligt att ha skrivit kontrakt med Sunnanå för nästa år redan nu, konstaterar hon vidare. Lisa började i höst första året i gymnasiet. Hon läser ekonomi på Anderstorpsgymnasiet
A-lag Damer
19 dec 2016
0kommentarer
Jessica Sikström klar för säsongen 2017
Jessica Sikström, som kom från Umeå IK till Sunnanå den här säsongen, har skrivit på för ytterligare en säsong med Sunnanå. – Det beror inte bara på att jag har etablerat mig i kommunen nu, utan för att det har varit en mycket lärorik säsong. – Än finns möjligheten att vi hänger kvar i Elitettan och det är det vi spelar för. Alla ger 100 procent och mer för att det ska hända, säger hon. Men om det inte skulle lyckas, så vill jag vara med att bygga upp igen för att så snart som möjligt komma tillbaka till spel i Elitettan – i första hand. Jessica har under året arbetat resurslärare på Furuskolan i Jörn. Men just nu arbetar hon inte. – Jag är hemma med nytillskottet i familjen, säger hon och skrattar. Nytillskottet som hon och sambon David har fått är en – hund. – Det är en amstaff som nu är 13 veckor, säger Jessica som själv fyller 21 år på lördag när laget är på resa till Växjö för bortamatchen där på söndag. Jessica Sikström har varit skadad halva säsongen, men är nu igång och satsar liksom de övriga i laget på att ta vara på den möjlighet som fortfarande finns att vara kvar i Elitettan. Foto: Ola Theander – Det har varit en tuff säsong för mig i och med att jag skadade knäet i matchen mot Limhamn på vårsäsongen. Så jag har varit borta halva säsongen. Men nu är det full fart som gäller, säger hon.
A-lag Damer
19 dec 2016
0kommentarer
Visa fler nyheter